2019 Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics
La funció de la taula periòdica en l’ensenyament de la química: analitzar i millorar propostes d’aula
A càrrec de: Carlos Agudelo (UB) i Mercè Izquierdo (UAB)
Taller
Professorat de Secundària
13/02/2019 18:00Entrada: Cal inscripció prèvia
Lloc: CESIRE- Departament d'Educació
Adreça: Avda. Drassanes, 10.
Ciutat: 08001 Barcelona
Per incriure’t clica aquí. Les inscripcions estaran obertes fins al 8 de febrer.
Dimitri Mendeleieiv va dissenyar la seva taula periòdica mentre buscava un fil conductor per ensenyar la química de les substàncies que ell coneixia. Va formular un principi general que va sistematitzar gran part de l’experiència química acumulada i, des de llavors, la taula periòdica ha estat una eina d’investigació imprescindible i ha mantingut la seva utilitat didàctica.
El significat de la paraula element i el nombre d’elements químics coneguts han canviant molt des de llavors. Ara considerem els àtoms, l’existència dels quals, en el context de la segona meitat del segle XIX, encara estava en dubte, tot i que se’n reconeixia la utilitat explicativa. En l’actualitat coneixem també els components dels àtoms, però malgrat totes aquestes profundes transformacions, actualment seguim ensenyant taules periòdiques que conserven l’estructura i l’essència del seu origen. Els professors en som conscients? Quina taula periòdica ensenyem i per què? Quins tipus d’elements la conformen? Quina funció didàctica li donem?
El propòsit de la sessió és compartir un instrument d’anàlisi que ens ha estat útil per reflexionar sobre aquestes preguntes i que dona elements per a la formació de criteris de selecció i ús de materials didàctics, així com d’ordenació de continguts en una seqüència didàctica.
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir informació estadística. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra Política de cookies