La millor manera d’educar és aconseguir la implicació en cos i ànima de l’alumne. Quan un alumne estudia hi implica la ment, és a dir, la seva intel·lectualitat, la seva ànima. Però el cos més aviat s’oposa a l’estudi, perquè es cansa, i s’adorm.
Com es pot implicar el cos en l’estudi? Hi ha diferents procediments, per exemple, usant regles mnemotècniques repetitives, associant la repetició de conceptes a moviments físics, i molts altres procediments. Una de les formes és plantejar activitats mecàniques i físiques en què l’alumne hagi de fer algun objecte material relacionat amb la matèria d’estudi. En el cas de la química, són freqüents les propostes d’activitats en què els alumnes fan de molècules o àtoms, i es relacionen entre ells formant molècules, separant-se i enllaçant-se segons determinades regles. En podem veure un exemple recent a la referència (1).
Figura 1. Taula periòdica de les samarretes, alumnes de 1r. de batxillerat
Els alumnes de 3r d’ESO i 1r de batxillerat de l’INS de Santa Coloma de Farners, dirigits pels seus professors, han representat la taula periòdica dels elements amb samarretes que porten posades: la implicació personal, també del propi cos. Cada alumne porta una samarreta corresponent a un element, que porta enganxada amb roba negra el símbol i el nombre atòmic Z de l’element. La confecció s’ha fet amb els alumnes de 3r d’ESO: s’ha imprès la plantilla de les lletres i els nombres amb paper, després amb guix blanc s’han resseguit invertides a la part de darrere de la roba, s’ha retallat la roba i, finalment, s’ha enganxat amb la planxa sobre la samarreta.
Pel que fa als colors de les samarretes, s’ha seguit una barreja de criteris per compaginar la informació química amb l’estètica. S’ha procurat que els grups tinguin el seu color representatiu, però també que es distingís entre metalls i no metalls. Per això, el codi de colors usat finalment ha estat el següent:
· Grup 1: els metalls alcalins, excepte l’hidrogen, de color taronja
· Grup 2: els metalls alcalinoterris, de color groc
· Grups 3 a 12: els metalls de transició, de color rosa
o Dins d’aquests, els metalls de transició interna tenen colors propis: de Z= 57 a 71 són els lantànids, de color gris. I de Z= 89 a 103 són els actínids, de color lila.
o Les caselles situades entre 56 i 72, i entre 88 i 104, on no hi ha ubicat cap element, tenen les samarretes de color gris i lila, respectivament, però sense cap etiqueta.
· Grup 18:els gasos nobles, excepte l’oganessó (Z=118), de color vermell
· Metalls dels grups 13 a 17: elsmetalls p, de color blau
· No metalls dels grups 13 a 17 i l’hidrogen:de color verd. S’ha optat així per no donar un color propi als elements del grup 17, els halògens
El color vermell dels gasos nobles deriva d’un vers del poema de David Jou «La taula periòdica»(2): «Mireu-los, a la dreta, els gasos nobles —en vermell, com els diumenges, com els dies de descans, perquè refusen combinar-se i són tranquils i desvagats.»
La idea inicial era pintar les lletres amb pintura acrílica i distingir l’estat físic i els sintètics pel color de les lletres dels símbols, però per raons tècniques es va optar per fer tots els símbols en negre.
El darrer element, l’oganessó (Z=118), per la seva ubicació i estructura electrònica hauria de ser vermell, com un gas noble. Però certes estimacions teòriques de la seva probable estructura, fan pensar que si se n’aconseguís obtenir una mostra, tindria propietats de sòlid. Per això s’ha optat per posar-li samarreta blava, de metall p, però és una decisió opinable.
L’organització de la taula periòdica no és tan ràpida com pot semblar. Requereix disposar d’un espai adequat, on es puguin formar nou files —set de les files 1 a 7 de la taula periòdica, més els lantànids i els actínics— amb prou amplitud.
El muntatge requerit per a la foto va durar vint minuts amb els alumnes de 1r de batxillerat, i va durar una hora amb els alumnes de 3r d’ESO. De les il·lustracions es pot veure que en aquest segon cas els alumnes són més joves, i probablement més petits de dimensions; això els genera més mobilitat i més energia cinètica mitjana, i per tant, més dificultat en mantenir l’ordre, les distàncies i la posició. En resum, com més joves, més desordre, i més energia han de desplegar els professors per aconseguir l’ordre: com a col·lectiu tenen un valor superior de l’entropia adolescent, sense cap dubte. I és que l’ànima —la voluntat— té dificultats a fer que el cos es comporti disciplinadament.
Figura 2. Taula periòdica de les samarretes, alumnes de 3r. d’ESO
Ara, la taula periòdica de les samarretes —sense alumnes a dins— està penjada a l’entrada de l’edifici, com pengen les samarretes dels jugadors als pavellons esportius, o com un estenedor de roba, segons el professor de visual i plàstica, que ha ideat el muntatge.
Figura 3. La taula periòdica actualment penjada del vestíbul del centre.
(1) Participació de l’INS Guindàvols (Lleida) al concurs “In your element” (2019) https://www.youtube.com/watch?v=W-Ar0vaWEC0
(2) David Jou”La taula periòdica”, del llibre Joc d’ombres, Columna, Barcelona (1999 2ª ed.)