El context per aprendre química en el projecte “Competències de pensament científic ESO 12-15”
RECURS
Realitzat per: Joan Aliberas, Mercè Izquierdo, Fina Guitart
L’ensenyament de les ciències actualment acostuma a proposar que impliqui un “aprenentatge en context”, un “ensenyament modelitzador” i un “currículum competencial”. No obstant, no sempre és senzill trobar contextos que puguin ser vàlids per generar oportunitats d’aprenentatge significatives.
En aquesta entrada, us compartim un article que va ser publicat a la revista Educació Química EduQ (2015) on es reflexiona sobre el caràcter complementari d’aquests tres conceptes proposats i s’exemplifica amb les unitats del projecte “Competències de pensament científic ESO 12-15”. S’analitza des d’aquesta perspectiva la unitat de 3r d’ESO “De l’espelma a la taula periòdica: gestionem els canvis químics”, i es discuteixen les relacions entre el context i el grup a qui s’adreça, així com també els diferents aprenentatges que se’n poden derivar.
Els autors de la proposta es basen en altres publicacions realitzades, com les orientacions per al desplegament del currículum de ciències de la naturalesa a l’ESO (2009) i les competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic (2016) on també es poden trobar concrecions i exemples de l’articulació entre l’aprenentatge en context, ensenyament modelitzador i currículum competencial.
La referència completa de l’article citat és:
Aliberas, J., Izquierdo, M., & Guitart, F. (2015). El context per aprendre química en el projecte «Competències de pensament científic ESO 12-15». Educació Química EduQ, 20, 32–39.
Les referències complementàries són:
Departament d’Educació. (2009). Orientacions per al desplegament del currículum. Ciències de la naturalesa a l’ESO.
Izquierdo, M., Caamaño, A., & Sarramona, J. (Coord.). (2016). Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic. Retrieved from www.gencat.cat/ensenyament