Estructura de l’àtom, propietats i taula periòdica dels elements.
Proposta d'activitat
RECURS
Realitzat per: Jordi Domènech Casal
En aquesta proposta del Jordi Domènech es presenten als estudiants diversos elements químics ficticis mitjançant unes targetes. Els estudiants hauran d’anar construint una manera d’endreçar aquests elements, emulant el procés científic de construcció de la taula periòdica.
En la metodologia proposada es combinen treball d’indagació per equips, explicacions teòriques i pràctica d’exercicis. L’ordre en què es van donant les targetes afavoreix que els estudiants segueixin el procés històric i identifiquin inicialment Tríades (com Newman), després octaves (com Dovereineiev) i finalment una taula (com Mendeléiev). L’activitat conclou amb un congrés científic final (congrés de Karlsruhe) on fan prediccions d’elements que no són a la seva taula, però possiblement podrien existir, fent estimacions de les seves probables propietats físico-químiques (estructura electrònica, radi, electronegativitat, caràcter metàl·lic,…) i defensant les seves conclusions.
Aquesta activitat pretén, per tant, construir les idees sobre l’estructura dels elements, la seva relació amb algunes de les propietats físico-químiques i l’estudi de la periodicitat d’aquestes propietats amb l’estructura interna dels elements. Alhora, també planteja un escenari en el que la pròpia dinàmica de l’activitat possibilita la reflexió sobre com s’ha anat construint el coneixement científic al llarg dels segles i, en particular, com es va anar desenvolupant la taula periòdica que avui en dia coneixem (en base a proves, patrons… però també treballant en equip i argumentant amb la comunitat científica).
La proposta completa es pot consultar aquí.
Per a més informació:
Domènech-Casal, J. (2019). Retorno a Karlsruhe: una experiencia de investigación con la Tabla Periódica para aprender la estructura y propiedades de los elementos químicos. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 16(1), 1201. http://doi.org/10.25267/Rev. Accés a l’article.
Font de la imatge: Duncan Hull