“Los modelos atómicos escolares, ¿Recreación de los modelos históricos o creación de modelos propios?”
Article sobre didàctica
RECURS
Realitzat per: Aureli Caamaño
En aquest article es reflexiona sobre la relació que ha d’existir entre els models atòmics escolars i els models atòmics històrics que formen part del currículum de l’educació secundària; alhora, es fa una proposta d’elaboració progressiva d’aquests models basada en la formulació d’una sèrie de qüestions referents a l’estructura interna dels àtoms i la interpretació d’un conjunt d’experiències i dades experimentals.
El repte didàctic que ens planteja l’ensenyament dels models atòmics és deixar de presentar els models acabats, relacionats amb els models històrics d’una manera més o menys precisa, i abordar un procés d’elaboració de models atòmics escolars a través d’activitats que requereixen interpretar fets i dades obtingudes experimentalment. Les qüestions plantejades i els fets experimentals han de ser seleccionats d’acord amb la seva idoneïtat per sevir como elements de modelització i no tenen perquè ajustar-se necessàriament a l’evolució històrica dels models. En aquest procés és molt important discutir i consensuar àmpliament amb els estudiants el significat de les representacions gràfiques que s’utilitzen per descriure els models imaginats. D’altra banda, cal delimitar millor el nivell de profunditat amb què haurien d’abordar-se els models de l’àtom en cada curs, evitant una formalització excessiva.
El quadre següent mostra una progressió de models atòmics l’elaboració dels quals parteix sempre d’una pregunta relativa a un nou aspecte que es vol saber sobre l’estructura de l’àtom. Les activitats de modelització impliquen la interpretació de dades experimentals per elaborar un primer model, l’explicitació de les idees dels estudiants, l’ús de representacions adequades per indicar la distribució dels electrons en l’espai i la seva energia, la contrastació del model proposat amb noves dades, l’aplicació del model per predir nous fets, l’avaluació de les limitacions del model i el plantejament de noves preguntes.
L’article complet ha estat publicat en la revista Alambique (n. 93, pp.7-17, juliol 2018). L’article es pot consultar gratuïtament registrant-se a la pàgina de Graó: https://www.grao.com/es/producto/los-modelos-atomicos-escolares-al09383295
Les propostes didàctiques d’aquest article es complementen amb aquests altres apareguts en el mateix monogràfic:
Vicente Talanquer, Construcción y aplicación de un modelo atómico simple a partir de datos experimentales, Alambique, n. 93, pp. 33-40, 2018.
Luis Moreno, Los modelos atómicos en los libros de texto. Pensar críticamente la historia de la ciencia, Alambique, n.93, pp. 18-25, 2018.
Jordi Solbes, El modelo cuántico del átomo. Dificultades de comprensión y propuestas para su enseñanza, Alambique, n. 93, pp. 26-33, 2018.