Simulacions i laboratoris virtuals a l’aula de química
Recursos per a l'aula
RECURS
Realitzat per: PhET Colorado
En aquesta pàgina trobareu un conjunt de simulacions i propostes educatives per a Batxillerat i ESO que permeten treballar diversos continguts relacionats amb la construcció de la taula periòdica, com les propietats dels diversos elements o el model atòmic entre molts altres. Amb menys indicacions educatives, en aquesta pàgina trobareu un altre recurs que permet observar els productes de la reacció entre diversos elements de la taula periòdica. A la xarxa també es poden trobar alguns laboratoris virtuals que permeten simular experiències reals, com en aquesta pàgina.
Si bé qualsevol simulació o laboratori virtual no és més que l’expressió computacional d’un model científic i, per tant, sempre es comporta segons les regles del joc, aquests recursos poden ser útils per superar algunes restriccions que podem trobar a l’aula (cost de l’experiència, perillositat, temps en el què transcorre l’experiència, espai…) o per superposar fenòmens i elements abstractes (partícules, vectors…) (Hofstein i Lunetta, 2004; López et al., 2017). Per aquest motiu, quan s’utilitzin a l’aula serà necessari evidenciar la seva diferent naturalesa en relació amb l’experimentació amb el fenomen real, contrastant amb l’alumnat quin tipus d’informació es pot obtenir del món real i quina informació es pot obtenir del món virtual.
Referències que apareixen en el text
Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty-first century. Science Education, 88, 28–54.
López Simó, V., Couso Lagarón, D., Grimalt-Álvaro, C., Hernández Rodríguez, I., Pintó Casulleras, R., & Simarro Rodríguez, C. (2017). El papel de las TIC en la enseñanza de las ciencias en secundaria desde la perspectiva de la práctica científica. In X Congreso Enseñanza de las Ciencias (p. 49).
Font de la imatge
https://phet.colorado.edu/